Buku Teks Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar

Authors

  • Tri Astari Universitas Nahdlatul Ulama Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.56630/mes.v1i2.56

Abstract

The purpose of this research is to identify and obtain information about textbooks in the implementation of the Merdeka Curriculum in elementary schools. In addition, to see the availability of books for teachers and students. The method used in this research is descriptive qualitative. Research data collection techniques are documentation analysis, observation, and questionnaires (questionnaires). The findings in this study are that the distribution of Learning Outcomes in Merdeka Curriculum textbooks in Elementary Schools is not appropriate. This study concludes that the Merdeka Curriculum textbooks are available and consist of teacher manuals and student books on Religion subjects; Indonesian; Mathematics; Natural and Social Sciences; and English. But Pancasila Education; Sports Physical Education and health; and Arts and Culture (Music, Fine Arts, Theater Arts, and Dance Arts) only have teacher manuals. It is one of the problems in the implementation of the Merdeka Curriculum. The solution is for teachers to collaborate with fellow subject teachers in the same subject to make student books in a learning community or Teacher Working Group.

References

Aan, W., Saidatul, I., & Kholida, F. (2021). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Kampus Mengajar Perintis Di Sekolah Dasar. METODIK DIDAKTIK Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2), 102–107.

Anisah, A., & Azizah, E. N. (2016). Pengaruh Penggunaan Buku Teks Pelajaran dan Internet sebagai Sumber Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS (Eksperimen Kuasi Pada Kelas VII di SMP Negeri 1 Palimanan Kabupaten Cirebon). Jurnal Logika, 18(3), 1–18. http://jurnal.unswagati.ac.id/index.php/logika/article/viewFile/215/138

Arifin, M. N. (2018). Mengajar Dengan Buku Teks, Masih Perlukah? https://www.researchgate.net/publication/328215924_MENGAJAR_DENGAN_BUKU_TEKS_MASIH_PERLUKAH.

Astuti, H. P., & Wuryandani, W. (2017). Analisis Nilai-Nilai Karakter Pada Buku Teks Pegangan Guru Dan Siswa Kelas Iv Semester 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(2), 226–239. https://doi.org/10.21831/jpk.v7i2.17378

Dewi, N. P. C. P. (2022). Analisis Buku Panduan Guru Fase A Kelas I Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila pada Jenjang Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar. https://doi.org/10.55115/edukasi.v3i2.2475

Direktorat Jenderal PAUD Dikdas dan Dikmen Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Tekhnologi, D. S. D. (2022). Luncurkan Kurikulum Merdeka, Mendikbudristek: Ini Lebih Fleksibel! - Direktorat Sekolah Dasar. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/luncurkan-kurikulum-merdeka-mendikbudristek-ini-lebih-fleksibel

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Febriana, I., Wulandari, A., & Sari, Y. (2022). Keterbacaan Buku Teks Kurikulum Merdeka Bahasa Indonesia Kelas 7 Dengan Grafik Fry. Basastra, 11(2), 174–184. https://doi.org/10.24114/bss.v11i2.38197

Guret, R., & Yasin, M. F. (2019). Hubungan Pemanfaatan Buku Teks Dan Lingkungan Sekolah Dengan Hasil Belajar IPS. Akademika, 8(02), 195–216. https://doi.org/10.34005/akademika.v8i02.555

Halitopo, M. (2020). Implementasi Merdeka Belajar Dalam Buku Teks Bahasa Inggris Untuk SMK. Journal Pendidikan Universitas Sarjawiyata Tamansiswa. Jalan Kusumanegara 157, Yogyakarta 55165, Indonesia Manasehalitopo11@gmail.Com, 54–61. https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/semnas2020/article/view/7300

Helisa, Aminuyati, & Wiyono, H. (2020). Analisis Penggunaan Buku Teks Pada Pembelajaran IPS Kurikulum 2013 Di SMP Negeri 3 Pontianak. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(9), 1–8. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v9i9.42187

Kemendikbud-Ristek. (2022). Detail IKM. Kemendikbud-Ristek. https://kurikulum.gtk.kemdikbud.go.id/detail-ikm/

Rostika, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Buku Paket Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. MENDIDIK: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 55–64. http://jm.ejournal.id/index.php/mendidik/article/view/32

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, B. H. (2020). Merdeka Belajar di Era Pendidikan 4.0. Merdeka Belajar: Kajian Literatur, 184–187.

Sholikha, S. N., & Fitrayati, D. (2021). Integrasi Keterampilan 4C dalam Buku Teks Ekonomi SMA/MA. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2402–2418. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/823

Supriyo, S. (2015). Pengaruh Buku Teks dan Cetak Terhadap Hasil Belajar Di SMA N I Marga Tiga Kabupaten Lampung Timur Pada Kelas XII IPS Tahun Pelajaran 2013/2014. PROMOSI (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 3(1), 83–92. https://doi.org/10.24127/ja.v3i1.145

Tim Penyusun. (2013). Panduan Teknis Memahami Buku Siswa Dan Buku Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendididkan Dasar.

Tim Penyusun. (2022). Buku Saku Edisi Serba-Serbi Kurikulum Merdeka Kekhasan Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Sekolah Dasar.

Wiguna, I. K. W., & Tristaningrat, M. A. N. (2022). Langkah Mempercepat Perkembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 17. https://doi.org/10.55115/edukasi.v3i1.2296

Yulia, L., Hasan, B., & Fauzi. (2017). Kendala Guru Dalam Mengimplementasikan Buku Paket Kurikulum 2013 Di SD Negeri 50 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah, 2(1), 204–211.

Yusliani, E. et all. (2019). Analisis Integrasi Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Sajian Buku Teks Fisika SMA Kelas XII Semester 1. Jurnal Eksakta Penddiikan (JEP), 3(2), 184–191.

Zaifullah, Z., Cikka, H., & Kahar, M. I. (2021). Strategi Guru Dalam Meningkatkan Interaksi Dan Minat Belajar Terhadap Keberhasilan Peserta Didik Dalam Menghadapi Pembelajaran Tatap Muka di Masa Pandemi Covid 19. Guru Tua : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 9–18. https://doi.org/10.31970/gurutua.v4i2.70

Published

2022-12-20

How to Cite

Tri Astari. (2022). Buku Teks Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Madako Elementary School, 1(2), 163–175. https://doi.org/10.56630/mes.v1i2.56

Issue

Section

Articles